angrerett på forbrukslån

Har jeg angrerett på forbrukslån?

Lurer du på om det finnes angrerett på forbrukslån? Kanskje du akkurat har fått innvilget en lånesum, men angrer like etterpå? Eller kanskje du til og med har fått utbetalt lånesummen til kontoen din, og lurer på om det er for sent å benytte angreretten? Det kan være mange årsaker til at man angrer, og en vanlig grunn er at man rett og slett ikke har fått tid til å tenke seg godt nok om før man takker ja til et lånetilbud.

I en hektisk hverdag er det lett å handle på impuls, og får man plutselig en større uforutsett utgift, vil man gjerne løse problemet raskt. Det kan f.eks. være at vaskemaskinen eller oppvaskmaskinen i huset har gått i stykker, eller at bilen må på verksted. Har man ikke egne midler til å dekke utgiftene som oppstår i slike situasjoner, kan mange bli fristet til å ta opp et usikret lån.

Man sender raskt inn en lånesøknad på nett, og oppdager muligens i ettertid at man angrer. Kanskje finner man ut at man rett og slett ikke har behov for et forbrukslån likevel? Selv om boligens hvitevarer ryker, er det flere muligheter for å få orden på problemet i stedet for å ta opp et lån for å kjøpe nytt. Muligens kan man reparere vaskemaskinen, eller finner ut at man har råd til å kjøpe en pent brukt vaskemaskin?

Uansett hva årsaken er til at man angrer på å ha tatt opp et forbrukslån, så finnes muligheten for å benytte seg av sin angrerett.

Angrerettloven

Ifølge Angrerettloven har man rett til å angre på kjøp av varer eller tjenester, dersom kjøpet ble inngått via internett, telefon eller e-post (såkalt fjernsalg). Angrerettloven gjelder også for finansielle produkter – som f.eks. forbrukslån. Også i Finansavtaleloven er angreretten omtalt.

Angrefristens lengde

Fristen for å benytte seg av angreretten er 14 dager fra man inngikk avtalen. Man må altså gi beskjed til banken innen 2 uker – skriftlig eller muntlig – at man ikke ønsker forbrukslånet likevel. Man trenger ikke oppgi årsaken til at man ikke ønsker lånet.

I de fleste tilfeller vil man få tilsendt et angrerettskjema fra banken som man må fylle ut. Dette er en skriftlig bekreftelse på at man ønsker å oppheve avtalen.

Gjennomføring av angreretten

Hvordan man gjennomfører angreretten er avhengig av om man har mottatt lånet til din bankkonto eller ikke.

Har man allerede fått lånebeløpet utbetalt, må man uansett først kontakte banken og si i fra at man ønsker å benytte seg av angreretten. Banken vil da sende et angrerettskjema som må fylles ut. Deretter vil banken oppgi et kontonummer som lånebeløpet skal overføres til. Man har en frist på 30 dager for å foreta tilbakebetalingen.

Husk at banken kan kreve at man betaler renter, etableringsgebyr og termingebyr på forbrukslånet, dersom lånet allerede er utbetalt.

Dersom man angrer før lånebeløpet er utbetalt, må man ta en telefon til banken så snart som mulig. Dette er for å forhindre at pengene blir overført. Også i dette tilfelle må man fylle ut angrerettskjema, og sende det til banken.

Dersom tidsfristen er utløpt

Har det gått mer enn 14 dager fra man signerte lånepapirene til man angrer på kredittavtalen, er tidsfristen for å benytte seg av angreretten utløpt.

Man kan likevel bestemme seg for å betale tilbake hele eller deler av lånesummen. Ønsker man å innfri hele lånet vil dagsrenter og gebyrer bli lagt til lånesummen. Derfor er det viktig å kontakte banken (helst skriftlig) dersom man vil innfri forbrukslånet i sin helhet. Da vil man få oppgitt korrekt tilbakebetalingssum. Etter at banken har mottatt din innbetaling, vil man få tilsendt en bekreftelse fra banken om at lånet er gjort opp.